Köp- och leveransvillkor

För att genomföra ett köp måste Du acceptera våra villkor. Genom att acceptera villkoren förbinder du dig att följa villkoren i sin helhet.

Minimiorder
Minimiorder är 99kr inklusive moms.

Priser
Moms på 25% ingår i alla priser.

Betalningsalternativ
- Postförskott
 Du handlar mot traditionellt postförskott och betalar när du hämtar varorna. Vi skickar varan efter att en kreditprövning skett. Postförskottsavgift 59 :- tillkommer. Utlämningsställen vid betalning av postförskott kan variera då inte alla utlämningsställen hanterar denna typ utav paket. Är du osäker om var närmsta utlämningsställe för postförskott ligger, kan du hitta informationen här www.sevicepiont.se eller vänlig kontakta DHL (Telefon: 0771-345 345).

- Förskottsbetalning
 Du betalar in pengar i förväg på vårt bankgironummer 444-5425. Efter det att du skickat din order får du information på skärmen samt via E-post hur du går tillväga. (Räkna med någon dags extra leveranstid om du väljer förskottsbetalning). Om du väljer att betala med förskottsbetalning reserverar vi de produkter som du beställt fram till dess att vi har fått fullt betalt. Om vi inte har fått en betalning från dig inom fem arbetsdagar så kommer vi annullera din order.  Därmed upphör avtalet, viket bland annat innebär att de produkter du beställt inte kommer reserveras för dig.

Bor du i utlandet och vill betala genom förskottsbetalning så är vårt IBAN-nummer: SE84 5000 0000 0501 1102 2673 och vårt BIC/SWIFT är: ESSESESS. Eventuella kostnader från banken (som exempelvis transaktionskostnader) står Du för.

- Kortbetalning
 Du betalar med ditt Visa, Mastercard, eller Diners via Auriga ePayment med 100% säkert. All information är krypterad med SSL - 128 bit. Pengarna reserveras på Ditt konto och dras vanligen inom 24 timmar från Du lagt Din beställning. Alla transaktioner genomförs enligt den nya säkerhetsstandarden 3D-Secure.

Klarna Faktura
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. specialtillverkade varor.
 

- Klarna Konto
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation 
Kontakta Klarna för frågor rörande dina fakturor Klicka här eller ring dem på 08-120120 10


Leveranstid
Normal leveranstid är cirka 1-3 arbetsdagar. Vi försöker att få iväg paketet redan samma dag om ordern lagd före klockan 12:00, eller första vardagen efter att din beställning är lagd. Men ibland, vid perioder med hög belastning kan leverans ta något längre. Du kan se på DHL s sida exakt hur lång tid samt vilket utlämningsställe du får i Sverige. Klicka här

Du har även möjligheten att hämta upp din vara i vår butik på Postgatan 49 i Nordstan eller vårt webblager på Klangfärgsgatan, kryssa för alternativet i kassan så meddelar vi dig via mail vilken butik och när du kan hämta varan. Normalt brukar du kunna hämta ut beställningar du valt att hämta i butik inom 1-4 arbetsdagar efter ditt ordertillfälle.

Om du valt att betala och hämta varan i butik eller på webblagret, ligger varan undanlagd i 3 arbetsdagar. Har du inte hämtat ut varan efter 3 dagar makuleras din order.


Vill du hämta din vara på webblagret (Klangfärgsgatan 14) gäller följande öppettider:
Mån - tors: 9.30 - 15.00

Leveranssätt
Vi skickar beställningar inom Sverige som DHL Servicepoint och DHL Paket.

Till Danmark och Finland skickar vi med Postens Mypacktjänst.

Till Norge och utanför EU levererar vi om ordervärdet överstiger 4000SEK

Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Det är på köparens ansvar att se till att den adress som uppgivits till oss vid beställningstillfället är korrekt.

Du blir meddelad via e-post samt/eller sms om du fyllt i ditt telefonnummer när vi skickar din order.


Dörr-till-dörr-frakt (DHL Paket) Endast inom Sverige
När du kommer till kassan hos oss, så kan du lägga till alternativet, att för 99kr (148 kronor för ordrar under 495kr) extra, få din försändelse skickad dörr-till-dörr.

Dessa paket levereras inom 24h (om du bor från Stockholm och nedåt i landet) till 48h (om du bor från Stockholm uppåt i landet) efter att du fått ett mail med sändningsnummer skickat till dig.

DHL kontaktar dig före eller vid utkörning.

Om du vill byta eller returnera en vara med detta fraktsätt så kostar byten 99kr, vill du returnera en vara kostar detta 150kr. Du ringer då DHL och bokar din frakt, de kommer sedan och hämtar paketet på den adress som du omber dem att hämta paketet på.

Kontakta kundservice@wassens.se så skickar vi en fraktsedel till dig.

 Om du ej är på plats vid leveranstillfället, debiterar vi dig kostnaderna vid eventuella nya utkörningar. Om paketet går i retur till oss utan att du varit hemma och tagit emot din leverans och inte bokat ny frakt debiterar vi dig 450 kronor för frakt- och expeditionskostnader.

Fraktkostnad
Fraktkostnaden för en beställning skickad som DHL servicepoint debiteras med fn. 49 kr inom Sverige om ordern understiger 495 kr.  Överstiger ordersumman 495 kr bjuder vi på frakten inom Sverige. Vid utövande av ångerrätten betalar Du returfrakten 49 kr.

Fraktkostnaden för en beställning skickad som DHL Paket (dörr-till-dörr) debiteras med fn. 99 kr inom Sverige om ordern överstiger 495 kr. Understiger ordersumman 495 debiterar vi fn. 150 kr för paket skickade som DHL paket. Vid utövande av ångerrätten betalar Du returfrakten 150kr.

 

Fraktkostnader till länder utanför Sverige
Utanför EU levererar vi om ordervärdet överstiger 4000SEK. Kontakta oss på kundservice@wassens.se för fraktkostnadsuppgift och fraktönskemål.

Fraktkostnader för länder inom EU hittar du i tabellen nedan, för kollin under 3 kg.




Vänligen kontakta kundservice@wassens.se för mer exakta uppgifter på fraktkostnader eller önskemål. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget. Det är på köparens ansvar att se till att den adress som uppgivits till oss vid beställningstillfället är korrekt. Du blir meddelad via e-post samt/eller sms om du fyllt i ditt telefonnummer när vi skickar din order.


Retur & byte
Vi på Wassens vill självklart att du ska vara nöjd med din vara. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Du har därför öppet köp i 14 dagar från och med det att paketet anlänt till ditt ombud (gäller ej vid specialbeställda varor). Det enda villkoret är att varan kommer tillbaka i originalskick det vill säga att den inte är använd.
 
Vid utövande av ångerrätten betalar Du returfrakten 49 kr, dessa pengar får du igen om du handlar på nytt inom 14 dagar, kontakta vår kundservice om du har funderingar kring detta. Du ansvarar för varans skick efter att du har mottagit varan samt under returfrakten. Varan skall skickas väl emballerad, i fint skick och i originalkartong. Tänk på att såväl vara som förpackning ska vara i bra skick när de återkommer till oss. Tejpa eller klistra därför ingenting på exempelvis skokartonger.  Använd den medskickade returfraktsedeln och fyll i alla fält på returnotan. För återbetalning för en vara som är betald med förskottsbetalning eller postförskott; ange ditt postgiro, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer på returnotan.

När vi har mottagit varan gör vi en återbetalning fortast möjligt, men senast inom 14 dagar från det att vi mottar produkten, med reservation för belastning; då kan det ta något längre tid, men allra högst 30 dagar. Återbetalning sker alltid på samma sätt som vid köptillfället. Har du direktbetalat med ditt kort kommer vi föra tillbaka återbetalningssumman till samma konto som pengarna drogs ifrån vid betalningstillfället. Det kan ta mellan en till fem bankdagar innan pengarna syns på kontot (beroende på bank) från och med överföringsdatum. Vid faktura/delbetalning kommer din faktura korrigeras via Klarna fakturatjänst. Det bästa är att du kontaktar Klarna i samband med din retur, så att de kan skjuta upp ditt förfallodatum. På detta sätt slipper du tråkiga påminnelseavgifter medan du väntar på att din retur ska bli registrerad. På www.klarna.se kan du välja vilket sätt du föredrar att kontakta dem på. Vi skickar alltid ett mail med bekräftelse efter att vi mottagit och registrerat din retur.
Expeditionskostnader för postförskott och faktura återbetalas ej vid returer.

Vi bjuder alltid på ett byte oavsett ordersumma inom Sverige (gäller endast DHL Servicepoint). Vid fler byten debiterar vi 49kr.

DHL Paket (dörr till dörr) kostar byten 99kr, vill du skicka tillbaka en vara kostar returfrakten 150kr (inom Sverige)

Alla paket som inte skickas med våra fraktsedlar betalar du själv. Du ansvarar även för att paketet skickas tillbaka som företagspaket till oss. Tyvärr så har vi ingen möjlighet att hämta ut returer som hamnar hos olika ombud. Alla paket som skickas till ett ombud istället för dörr-till-dörr debiterar vi 190 kr för.

Har du inte fått någon förtryckt fraktsedel i ditt paket vid ankomst?
 vänligen kontakta kundservice@wassens.se så kan vi skicka en ny till dig.

Ej uthämtade paket
Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss.

Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter för närvarande 150 kronor för hantering samt faktiska frakkostnader.

Outlösta postförskottspaket debiterar vi 350kr för hantering plus faktiska fraktkostnader.

Dörr-till-dörr försändelser som inte kommer fram och sedan inte blir bokade för ny frakt debiterar vi 450kr för frakt- och expeditionskostnader.

Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.


Garanti och reklamation
Det är alltid garanti på de produkter du köper hos oss (1 år) om man kan påvisa att det är fabrikationsfel. Om du hittar ett fel på din vara har du rätt att reklamera den i upp till tre år efter köpet, förutsatt att det är fabrikationsfel. Börja med att skicka en bild på varan till kundservice så hjälper de dig vidare. Om skorna behöver skickas till oss för påseende kommer du få en returfraktsedel som du kan använda dig av när du skickar tillbaka skorna till oss. Lägg skorna i en slitstark påse eller kartong och fyll i en returnota vilket fel du funnit samt övrig information. Vi står naturligtvis för frakten tur/retur vid en godkänd reklamation förutsatt att du använder dig av den förtryckta fraktsedeln. Väljer du annat fraktbolag står du själv för kostnaden. Observera att vi inte kan hämta ut paket hos ombud eller postkontor om du skickar med annat fraktbolag. Paketet måste levereras till följande adress:

Wasséns & Co AB
Klangfärgsgatan 14B
426 52 Västra Frölunda

Vi tar inte emot dekornitar och strassdetaljer som lossnat från varan som reklamation. Är reklamationen inte godkänd debiteras kunden frakt- samt returfraktkosnaden.

Har du fått felaktiga varor eller blivit felexpedierad?
Kontakta oss snarast via e-mail, kundservice@wassens.se.

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Skador på paket och ej uthämtade paket
Upptäcker du skador på paketet vid uthämtning skall du omedelbart anmäla detta på plats så notering görs på utlämningssedel. Annars till DHL 0771 345 345 eller annan transportör om du upptäcker skadan senare. Det är viktigt göra en skadeanmälan inom 7 dagar från det att du hämtat ut din beställning. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.

Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss.

Tvister
Vid tvister vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi dig att vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer alltid deras rekommendationer.

För information om vilka rättigheter du har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets hemsida, www.konsumentverket.se.


Personuppgiftslagen
Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).

Wasséns garanterar att alla uppgifter är konfidentiella och inte kommer att lämnas ut eller säljas på något sätt.


Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt jämförbar händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och som påverkar vår möjlighet att hålla ingångna avtal och utfästelser, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra dessa avtal och utfästelser.


Övrigt
Vi följer konsumentverkets regler för e-handel och returer. Du måste vara över 18 år för att handla av oss.

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel, slutförsäljning, lagerstatusfel samt att bilder inte alltid kan återge varornas exakta utseende och färg.

Vi mäter alltid produkterna så gott och noggrant som vi bara kan, men vänligen se endast måtten för produkterna som en ungefärlig riktlinje, vi kan tyvärr inte garantera att de alltid stämmer till 100 procent då vi mäter dessa för hand.

Vänligen observera att kampanjerbjudanden kan skilja sig från ww.wassens.se och våra fysiska butiker.

Wasséns reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella skriv- och bildfel på hemsidan, exempelvis fel i produktbeskrivning eller felaktig information angående om en vara finns i lager.

Produkter
Övrigt
Övrigt